Maandag 12 september Cacabelos - Vega de Valcarce

12 september 2011 - Vega de Valcarce, Spanje

Goedemiddag volgers,

Het was even zoeken, maar we vonden ’n bar waar ze wifi hadden en we moesten binnen gaan zitten om contact te krijgen, maar zo als jullie hebben kunnen lezen het is gelukt. Daarna hebben we tapas gegeten en daarna weer naar de refugio gegaan. Het was inmiddels 9 uur en Leo is naar bed gegaan ik heb nog even koffie uit de automaat gehaald en wat gebabbelt met de karretjes Italianen en wat later ook naar bed.

Vanochtend geïmproviceerd ontbijt onder het afdak het is nog donker zelfs om half 8, maar als we Cacalabos uit zijn en weer tussen de wijngaarden moeten lopen is het gelukkig wel licht. Er komen geregeld auto’s langs met pluk volk, veel Bulgaarse nummerborden. De bergen komen dichterbij en worden ruiger. Zo komen we aan in Villafranca del Bierzo dit is ’n stad met mooie kerken althans aan de buitenkant, want ze zijn allemaal dicht. We raken in de stad de route kwijt en drinken koffie in ’n chique hotel, buiten vragen we naar de camino en lopen terug naar de goede route. Maar hij staat vaker onduidelijk aangegeven dus het blijft even zoeken.

We nemen vandaag ’n aanloop naar de laatste echte berg van de camino de O Cebreiro 1320mtr. hoog, we lopen de hele dag langs de oude snelweg de vluchtstrook is wandelpad geworden met ’n betonnen vangrail tussen autoweg en pad aan de andere kant van het pad staat bij steile kanten ’n hek, zo lopen we veilig tussen weg en rivier de Valcare, ook zien we nieuwe autosnelweg die loopt hoog langs en we moeten er regelmatig onderdoor. We klimmen in 17 km van 550 naar 680 meter vals plat dus. De dorpjes die we tegen komen zijn eerst na 4,8 km Pereje dan na 4 km Tabadelo, na 4,6 km La Portela, 1,1 km Ambasmetas en na 1,8 km Vega de Valcarce.

De weg klimt en slingert tussen de bergen door die zijn vaak heel steil en dichtbij wel begroeit maar niet met gewassen, maar struiken al kan ik niet zien wat. Soms kunnen we niet zien welke kant de weg op gaat voor we bij de bocht zijn. De dorpjes zijn heel klein en de enige weg die ze vaak hebben is de vroegere autoweg ze zijn met de nieuwe autoweg wel leefbaarder geworden al heeft de economie er ook door te lijden gehad. Nu heet de hoofdweg in bijna al die dorpen de Real Camino Santiago en leven ze van het tourisme van de camino. De weg is niet echt mooi maar als je iets hoger kijkt dan de weg zie alleen maar natuur. Vega de Valcrace ligt bijna onder de nieuwe snelweg maar deze ligt zo hoog dat je er geen erg in hebt.

Morgen klimmen we naar 1350 mtr in 10 km het wordt ’n echte bergetappe, we blijven hoog lopen en slapen op 1300 meter hopelijk mooi weer dan genieten we weer van de uitzichten.

Groetjes Nanda en Leo

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Tante Cor:
    12 september 2011
    Beste Nanda en Leo, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Nanda. Dat het een jaar van zegen en vreugde moge zijn!
    Dank voor de vele verslagen en kaarten.Soms volgen wij stukjes op de TV, die ook over Santiago en de camino gaan. Dat is een leuke afwisseling. Ik hoop dat het een mooie en gezellige dag wordt met veel post! Hasta mañana!!! Hartelijke groeten van alle zusters.
  2. Ruud en Ali:
    12 september 2011
    Krasse knarren het einde is in zicht.Jullie hebben een enorme prestatie geleverd en die bijna volbracht grootte klasse allebei.Zelf zaterdag pierloop gedaan de 8.2 km het was voor het mooie te warm.
    groetjes Ruud en Ali.
  3. frans en Marion:
    12 september 2011
    Hola Leo y Nanda. Felicitaciones por su cumpleaños y por muchos años. Incluso, algunos más de 100 km y luego desciende hasta la bandera a cuadros. Un consejo para los últimos kilómetros. Disfrutar, gozar y disfrutar.
    Gran beso y hasta pronto. francés
  4. frans en Marion:
    en de vertaling:
    Hallo Leo en Nanda. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren. Nog ongeveer ruim 100 kilometer en dan daalt de finishvlag op jullie neer. Een advies voor de laatste kilometers. Geniet, geniet en geniet.
    Dikke zoen en tot snel. Frans
  5. tineke en joop:
    hola Nanda y Leo,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Nog even volhouden en dan hebben jullie de finish gehaald.
    Een SUPERprestatie.
    Wij hopen jullie weer gauw te zien en dan de verhalen van jullie te horen.
    Geniet nog van de laatste weken !
    groetjes, tineke en joop
  6. ger van honschoten:
    12 september 2011
    Nanda voor morgen vast van harte gefeliciteerd met je verjaardag'
    op je verjaardag 10kilometer klimmen zullun niet vele je nadoen
    Fijne verjaardag en nu nog een klein eindje
    groeten ger
  7. José&Han:
    12 september 2011
    Globetrotters! Bedankt voor de verrassende envelop met inhoud en fraaie postzegels. En omdat jullie mijn verjaardag in Spanje zullen vieren doen wij de jouwe gewoon hier Nanda maar wensen je alvast een gedenkwaardige 61e feestdag samen met Leo. We zullen morgen het glas op je heffen en wensen jullie een hele gezellige avond samen! Groeten van José&Han.
  8. Dory:
    12 september 2011
    Hoi Nanda, je zult het wel druk krijgen met het lezen van alle felicitatie mails. Deze ik dus van mij. Goeie verjaardag en mooie etappe en neem de tijd ervoor je bent nu tenslotte weer een jaartje ouder. Gr. Dory
  9. Agaath:
    12 september 2011
    Hoi Nanda wij willen je alvast voor morgen Hartelijk feliciteren met je verjaardag.
    Wij borrelen gewoon maar door met onze twee jarige kids.Dus om 24uur brengen we een toost uit op Dorien en op jou ,op een gezond jaar maar weer .
  10. Erik-Jan Waag:
    13 september 2011
    Nanda alvast gefeliciteerd met je verjaardag! Maak er een fijne dag van met mooie kilometers!
  11. Peter & Nanda:
    13 september 2011
    Leo en Nanda wij horen bij de lezers van jullie reis. Leuk om te lezen dat jullie genieten van de voettocht. Nanda van HARTE proficiat met je verjaardag. Toi, toi, toi voor de laatste kilometers.
    Groetjes van Peter & Nanda (van ome Huug)