Zondag 11 september Molinaseca – Cacabelos

11 september 2011 - Cacabelos, Spanje

Gisteren het dorp bekeken en op ’n terras nog even het dagverslag verzonden, het dreigde even te gaan regenen maar na 10 spatten hield het op en trok de lucht weer open. In de bergen heeft het wel geregend, wielrenners en late lopers kwamen met regenjassen, mutsen en handschoenen het dorp binnen. Het was inmiddels kwart over 8 en gingen we eten.

Vanochtend ’n hoop gefluister op zaal 3 Franse dames om kwart voor 6 de wekker, waar ze eerst niet van wakker werden en later maar met elkaar aan het fluitsteren waren deed de een gym oefeningen was de ander aan het praten en zo verder. Wij zijn blijven liggen tot kwart voor 7, Leo heeft ’n zwaar hoofd van ’n verkoudheid en had graag nog wat langer geslapen, maar we moeten ook weer weg dus de boel gepakt en ontbeten en wie staan er nog in de hal? de 3 Franse dames weer druk te ouwenelen. Het is om half 8 nauwelijks licht, maar we gaan via het trottoir op weg naar Ponferrada en dit blijft ook zo we dalen nog wel maar bijna de hele dag lopen we op asfalt, Ralf de Duitser uit Passau loopt met ons mee.

Ponferrada heeft mooi dingen om te zien en nemen we hier even de tijd voor, drinken nog even koffie Leo niest ze eigen het rambam maar verder gaat het wel en we gaan op weg naar Columbrianos hier is ‘n kapel maar die is dicht maar de bar er naast is open en omdat we al 13 van de 24 km gelopen hebben drinken we nog even koffie met wat lekkers erbij tenslotte is het zondag. Het is ’n graad of 20 maar de zon komt er vandaag niet door de bewolking heen, het loopt makkelijker dan gisteren de weg is dan ook vlak en glad. De dorpjes hebben allemaal wel iets en ook veel nieuwbouw.

We komen weer langs druivenvelden en deze zijn nu goed zoet, bij wijnstruiken die niet opgebonden zijn plukken we af en toe ’n tros, de opgebonden struiken laten we ongemoeid die zijn voor de wijnboer. Na Columbrianos komen we in Fuentes Nuevas en daarna in Camponaraya, hier raken we bijna de weg kwijt omdat er diverse rotondes zijn bij gekomen die bij mij niet op de kaart staan. Er is ook ’n nieuwe brug bij gekomen voor de wandelaars maar we denken dat vanwege asfalterings werkzaamheden zijn de aanwijzingen verdwenen.

Al dwalende worden we door ’n wijnboer weer op de route gezet die loopt dwars door de wijnvelden en er wordt druk geoogst, ook in ’n verwaarloosd veld wordt door ’n familie druk geplukt, we vragen wat er mee gedaan wordt en ze zijn voor de vino, ze bieden ons ’n tros aan maar we hadden net daarvoor weer ’n tros weggesnoept, met handen en voetenwerk vragen ze of we ze lekker vonden en waar we vandaan komen, zodra je Holanda zegt is alles goed, we moeten in Santiago St. Jaques omhelzen voor ze en dat beloven we.

Om half 2 komen we in Cacabelos aan en de refugio is aan het eind van het dorp,in en rondom de kerk we komen 3 kerken tegen voor we de goede hebben. Dit is ’n byzonder gebouw langs de muur rondom de kerk hebben ze kamers gemaakt waar 2 bedden in staan met aan het voeten eind ’n kast, deur tussen de kasten en dicht is de kamer. Zo staan langs de ronde muur ‘n 35 kamers met daar tussen 2 ruimtes met 4 douche’s en 4 wc’s en tegen de achterkant van de kerk wasbakken om kleding te wassen ook is er ’n afdak met tafels en banken waar je aan kan eten. Als het heel druk wordt zullen er matrassen in de kerk worden gelegd.

Wij gaan nu even in de kerk en het dorp kijken, Leo heeft even geslapen hopelijk is z’n verkoudheid morgen minder, maar even goed lopen we morgen weer 24km.

Dus tot morgen groetjes Nanda en Leo

1. Agaath:
    11 september 2011
    Na de zegen in de kerk is de verkoudheid zo over !!!

In heel je leven heb je nog niet zoveel kerken van binnen gezien kan wel een sollicitatie doen als kosteres
  2. Nynke en Gerard Marees:
    11 september 2011
    We genieten van de dagelijkse reisverhalen. Petje af voor jullie prestatie, nog maar zo'n 200km. te gaan.
    We hopen dat Leo zich weer tip top voelt op je verjaardag dinsdag 13 september. Alvast Gefeliciteerd!
  3. Anneke en Gerard Baltus:
    Hoi Nanda en Leo
    Wij vinden het nog steeds geweldig zoals het gaat met jullie!!
    Zelf hebben we net 4 dagen de Rheinsteig gelopen waar we al 2 dagen van bij moeten komen dus weten we ongeveer wat jullie voelen met dat klimmen en dalen.Op de Rheinsteig komen we ook de schelp tegen. Succes het eind is in zicht. Anneke en Gerard B.
  4. Marian:
    12 september 2011
    Jullie worden nog steeds op "op de voet"gevolgd door mij. Tja het is wel een beetje anders want ik zit op een stoel met wieltjes achter mijn beeldscherm......
    Jullie beleven elke dag weer nieuwe dingen ontmoeten nieuwe mensen. Die foto van de wasrekjes zag ik eerst als een groepje hollandse koeien op een binnenplaats van een boerderij ofzo maar toen ik hem even uitvergrote moest ik wel een beetje lachen. En morgen jarig Nanda, het zal een bijzondere dag worden, en het mooiste kado is natuurlijk gezondheid. Dat wens ik jullie ook toe en nog een mooie tocht.
    Hartelijke groeten Marian.
  5. Tiny&Jaap:
    12 september 2011
    Na het lezen van het verslag, en het zien van de foto`s
    gaan we jullie eerst feliciteren met Nanda`s verjaardag
    morgen.
    En de fantastische prestatie . Nu nog de laatste lootjes.Hele fijne dag morgen en nog veel wandel plezier. gr Tiny&Jaap