Zaterdag 10 september Rabanal – Molinaseca

10 september 2011 - Molinaseca, Spanje

Buenos tardes,

Na ’n rustig deel van de Montes de León werd het vandaag echt menes, met ’n nieuw wandelpad steigen we in ruim 5 km tot Foncebadón en we lopen echt weer in de bergen, er is weinig of lage begroeing, maar we treffen mooi weer dus we worden geen speelbal van de wind. De lage begroeing bestaat uit veel brem en allerlei heide het ziet er mooi uit. Maar ondanks dat het niet helemaal helder is hebben we ruim zicht. Foncebadón was vroeger ’n belangrijke pelgrims enclave, maar tot voor kort ook ’n spookdorp, er staan dan ook veel ruines, maar ook nu is de camino een motor gebleken voor de economie en staan er weer refugio’s en restaurants.

Nu hebben we nog 2 km te gaan naar het meest karakteristieke punt van de camino Cruz de Ferro, in ons route boekje staat Cruz de Hierro, maar op de naam bordjes staat de Fero. Dankzij de reizigers en pelgrims liggen er rondom geen losse stenen meer ze gooien ze op ’n milladoiro deze vormen het fundament van het kruis, dit is ’n gewoonte die de maaiers uit Galicië al hadden toen ze onderweg waren naar Castilië, om bescherming te vragen tijdens hun reis. Wij hadden gehoort dat je ’n steen van thuis mee moest nemen en dat hebben we gedaan, ’n steen uit onze tuin, die we vandaag hebben neer gelegd onder het kruis.

Het kruis is het hoogstepunt(1510 mtr.) maar buiten de open plek staan veel bomen zodat je geen weids uitzicht hebt. We dalen in 3 km naar 1450mtr. en klimmen dan weer in 3 km naar 1500 langs echte bergpaden met veel stenen en prachtige uitzichten. Hier drinken we koffie die had ik er speciaal voor meegenomen.

Nu dalen we sterk in 3,5 km naar El Acebo (1110mtr.), ook weer ’n echte bergweg haast niet te lopen laat staan te fietsen, maar ook dat doen ze, in El Acebo eten we ’n broodje en geven onze benen even rust want die hebben het zwaar te verduren. De tempertuur is inmiddels op gelopen tot ’n graad of 25/28 met ’n fris windje. Nu kunnen we er weer tegen en dalen verder in 4 km naar Riego de Ambrós (980 mtr,) Niet langs de weg, die kruisen we wel steeds maar door afsnijpaadjes in het struikgewas, de weg lopen zou vele km meer lopen betekenen.

Na dit dorp nog 4,5 km naar Molinaseca (580 mtr.) door de vallei met af en toe wat klimmen maar meer steil dalen, eindelijk zien we het dorp liggen. Maar als je in de bergen iets ziet liggen betekend het niet dat je er ook bent. Maar uiteindelijk komen we in het dorp zien 2 kerken tegelijk en gaan ’n brug over maar we moeten het hele dorp door voor we bij de refugio zijn en omdat we door al dat steile werk aan de late kant zijn gaan we eerst zorgen voor ’n bed.

Dit lukt en we gaan gauw douchen, de was moet ook nog en we zijn bekaf maar het was ’n fantastische dag, we waren de hele dag berggeiten, steenbokken of Heidi en Peter, deze sprongen ook van steen tot steen. Nou springen doen we niet we lopen voorzichtig maar ik voel me op die paden 18 in plaats van 26.

Het is nu 6 uur ’n beetje geslapen, maar nu terug naar het centrum 2 á 3 km voor bezichtiging en eten hopelijk kunnen we eerder eten dan 8 uur maar ook dat zien we wel.

Adiós Nanda en Leo

1. Ton Smakman:
    10 september 2011
    Geweldig dat jullie er tot nu toe zonder kleerscheuren hebben afgebracht. Nu nog de laatste loodjes. Petje af. Leo ik ben jaloers op jou ik wou dat Marijke 18 was. Nanda houden zo. Groeten van je inmiddels gepensioneerde vriend, Marijke en Ton.
  2. Rien en Magda.:
    Hoi Leo&Nanda.
    Goed van jullie hoor het is toch wel erg zwaar af en toe.Maar ja het wordt wel weer beloond want nog maar een klein rukje en je bent er.Ik hoop dat jullie lekker gegeten hebben want dat heb je wel verdient.Gr.van de Haarlemse Muggen.
  3. Harry de Gier:
    Hallo Leo en Nanda,
    Ik was gisteren bij Martin Akkerman en hoorde daar van jullie Loop tocht,dat is toch fantastisch dat jullie dit samen kunnen doen een droom van velen maar een werkelijkheid van weinigen.
    Gisteren samen met Martin een warme pier loop gedaan. volgende week loop ik de Dam tot Dam.
    Ik ga nu al je belevenissen door lezen en wens jullie nog veel plezier.
    groeten, Harry de Gier
  4. bep en dik keizer:
    Hallo Nanda en Leo,
    Misschien een beetje te vroeg maar ik weet niet wanneer we weer op internet kunnen, zitten n.l. regelmatig op natuur campings en daar is gewoon niets!! (beetje water en een plee) maar wel hele mooie omgeving.
    Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Geniet ervan, hopelijk kunnen jullie ergens een lekkere punt gebak scoren! want dat hebben jullie dik verdiend!
    Veel liefs,
    bep en dik