Vrijdag 9 sept. Astorga - Rabanal del Camino

9 september 2011 - Rabanal Del Camino, Spanje

Hola Amigo's/Amiga's
Gisteren in Astorga eerst naar de kathedraal en daarna naar het Bisschoppelijkpaleis van Gaudi. De kathedraal was wel erg groot maar er kunnen maar weinig mensen in, in het middenschip is er er 'n ruimte met van die rare rechten banken langs de kant in 'n U vorm allemaal met houtsnijwerk maar erg donker waardoor je er niet veel van kan zien. Het Gaudi huis is echt Gaudi maar ik begrijp dat men het toen niet mooi vond, want van'n Bisschoppelijk paleis verwacht je wat anders. Het staat binnen de oude stadswallen die nog 'n heel eind in tact zijn. s'Middags toen we aan kwamen waren we langs de  Romaanse kerk, z'n opgravingen en het oude klooster van de Siervas de Maria gekomen, allemaal al gerestaureerd. Het chocolademuseum was helaas dicht, maar verder is Astorga 'n stad met veel oude gebouwen.
Astorga is ook 'n stad waar veel pelgrims stoppen en of beginnen, dus weer een wisseling van gezichten, er zijn veel Italianen op de route oa. 'n man van 81 die zodra de zon schijnt een witte paraplu op heeft en 'n echtpaar van eind 60 waarvan de man z'n eigen rugzak draagt en die van z'n vrouw op 'n karretje achter zicht aantrekt. Verder zijn we Ria en John (de Brabanders) uit het oog verloren, lopen Wim en Martin 2 dagen voor ons en het Tjechische echtpaar hebben we ook al 'n paar dagen niet gezien.
Vandaag hebben we de vlakte echt achter ons gelaten, Astorga ligt op 880 mtr. en in 'n lange klucht van 21 km zijn we via Murias de Rechivaldo(900 mtr), Santa de Catalina de Somoza (950 mtr.) en El Ganso (980 mtr.) naar Rabanal del Camino (1180 mtr.) gelopen. Al deze dorpen zijn uit hun eenzaamheid gekropen met het opleven van de pelgrimstochten in de jaren 90. Nu zijn er op dit traject de meeste herbergen 11 stuks in totaal. Vroeger hadden deze dorpen ook een grote band met de pelgrims en waren het belangrijke pleisterplaatsen.
We lopen vandaag over aangelegde wandelpaden en bospaden met wortels en keien dus goed kijken waar je je voeten neer zet en stilstaan als je van de omgeving wilt genieten. Die ziet er weer prachtig uit wel wat dor maar ook zien we weer bloeiende heide, veel eikenbossen maar ook nieuw aangeplante percelen met cedens. We lopen vandaag 'n korte route en rusten uit van gisteren, lange route en stadswandeling. Ook heb ik de etappe's uitgestippeld voor het restant van onze tocht en als er geen gekke dingen gebeuren is de eind datum bekend.
Morgen klimmen we nog verder omhoog naar  Cruz de Hierro (1500 mtr.) en mogen we onze steen die we hebben meegenomen van thuis op de berg leggen.  Het weer is als van de laatste dagen s'morgen koud, maar vanaf 9 uur de zon, die tegen de midddag de boel heeft opgewarmd tot 30/35 graden. We starten ook niet meer zo vroeg want het wordt steeds later licht pas om half 8 en we willen nog steeds niet in donker lopen.

Groetjes en tot morgen,
Nanda en Leo

1. catherine de Zinger ontmoet bij Toon en Ida:
    9 september 2011
    Hallo Nanda en Leo, ja het eind komt echt in zicht. Doordat ik een stukje van jullie tocht gezien heb, de wandeling met Hans Kazan, zie ik de berg met stenen voor me, erg indrukwekkend. Wat mij telkens weer treft is de geweldige voorbereiding die jullie gedaan hebben. Petje af. Er komt veel meer bij kijken dan alleen maar lopen.
    Veel sterkte en loopplezier voor de volgende etappe.
    Groeten van Tom en Catherine.