Maandag 23 mei Visé - Luik

23 mei 2011 - Liège, België

Hallo allen,

Na een afscheid met zoenen, om half 10 op weg langs de Maas en door Visé naar Richelle, we volgen de Maas dat klopt natuurlijk wel als je route "de weg van de Maasvallei" heet, de weg begint gelijk te stijgen en langs verschillende paden van geasfalteerde weg , bospad en een grind cq akker paadje dat zo breed is dat er nog geen 2 voeten naast elkaar in passen, lopen we een prachtige route met heel mooie uitzichten.
We komen langs de Kapel van Wixhou deze is wel open maar in het portaal is een glazen wand waar je door heen kan kijken, er brand weinig licht binnen dus je zag erg weinig, een foto van de buitenkant was moeilijk te maken want de zon stond precies achter de toren. De route pijlen zijn in middels al een blauwe sticker met een gele schelp die al verwijst naar Santiago de Compostell zoals ze hier zeggen.
Onderweg kwamen we een koffietent tegen, die weer dicht was, maar we kregen toch koffie toen we het terras op kwamen ze waren nl aan het schoonmaken. En voor grande pellegrins maakte ze graag een uitzondering. Nu staat tot nu toe de weg erg goed aangegeven, maar toen we onder een viaduct door moesten en daarna gelijk rechts een vage asfaltweg op ging het mis, we hadden dit wel direct in de gaten maar konden de weg toch niet vinden, gevraagd en we bleken links af te moeten, langs Rabosee en het gehucht La Xhavée, en over het plateau Les Houlpays.
Vanaf dit punt zagen we de in de diepte de Maas liggen en de monding van het Kanaal Albert, een pracvhtig uitzicht, hier hebben we ons broodje gegeten. Hierna ging de weg alleen maar dalen naar Jupille-sur-Meuse of te wel Luik. Na dit punt begint de route door Luik het eerste gedeelte was door een voorstad en geen mooie route, maar we kwamen weer bij de Maas uit en dat liep wel leuk al hoe wel Luik is een smerige stad.
Halverwege de stadswandeling van 10 km kwamen we langs een "Auberge de Jeunese" (jeugdherberg) en aangezien we in onze derde jeugd bezig zijn slapen we hier, ze hadden alleen nog gescheiden slaapplaatsen dus weer appart Leo op een kamer van 5 en ik op een kamer van 7, vanavond zien we wel hoeveel bedden er bezet zijn. Schone douches,  schone lakens en met ontbijt dus morgen lezen jullie hoe het ons bevallen.
Voor morgen nog geen slaapplaats geregeld, we lopen eerst rest door Luik met een bezoek aan de Jacobskerk en dan op weg na Esneux.
Groetjes Nanda en Leo

1. Carole en Ger:
    Hoi Nanda en Leo,
    Ook wij hebben het als bijzonder ervaren hoor, zet 'm op jullie hebben nog een flink stuk voor de boeg. Parlez vous Francais? a oui un peut............
    groetjes Carole en Ger
  2. Dory:
    23 mei 2011
    Hoi Leo en Nanda, lekker dat je nieuwe schoenen tot nu toe geen nieuwe blaren hebben opgeleverd. Dus lekker doorlopen. We hebben gisteren 3-1 gewonnen na eerst 1½ ur op een baan te hebben gewacht. Toen kregen we 1 baan daarna weer 1 en uiteindelijk twee banen Ik hoor jou al mopperen, zeker weer dames he die kunnen wel wachten. Maar ik heb wel eindelijk m´n eerste wedstrijd gewonnen. Uiteindelijk kwamen we om half negen van de baan. Ook waren er een paar probleempjes met het afrekenen, ze wilden dat wij de hapjes ook betaalde (het was een gepachtte kantine). Maar daar trapte we niet in. Dus naar huis om ± 21.00 uur met de punten in de tas en zonder de te betalen voor het bittergarnituur. gr. Dory
  3. frans en Marion:
    23 mei 2011
    Alleehhhh Polleke en Sidonia, Ahwelll eindelijk die Belgische biertjes. Ik zit er aan te denken jullie verhalen maar vast te downloaden en in een aantal edities vast te leggen. Deel 1 Nederland, deel 2 België enzovoort. Kan ik eindelijk eens wat aan je verdienen :-) Nou kort en goed, loopzemaarweer
    gr Frans