Vrijdag 24 juni Noyers-sur-Serein – Arcy-sur-Cure

24 juni 2011 - Arcy-sur-Cure, Frankrijk

Hallo,

Dit moet ik even schrijven uit het gevoel van de dag, we komen beneden na het douchen, krijgen gelijk een chablis eigen maak, met een bak chips, we zitten aan een tafel waar 12 mensen aan kunnen zitten, en er komen nog verschillende mensen langs,maar die gaan weer gauw omdat wij er zijn,dan komt de vrouw des huizes thuis, vraagt Compostel? Wij zeggen ja en alles is goed.

De vrouw des huizes (Nicole) en de heer des huizes (Charles) zijn in 2010 naar Compostella gelopen, en het vrouwtje dat geen Engels kon, maar wel constant liep te bellen, op het toerist bureau, bleek hun dochter te zijn. Er wordt gekookt en onder tussen kregen we eigen gemaakte pate, en harde worst, met stokbrood en tomatenslalade, daarna pasta met beef en gewone sla en natuurlijk wijn, als dessert kersen en yochert met frambozen en daarna koffie. Leo mocht nog even de stukjes versturen via internet, want er is geen wifi in de kleine dorpen.

Toen kwam de route ter sprake, nu liggen Tonnere, Chablis en Auxerre bijna op een horizontale lijn en de Fransen vinden je idioot dat je horizontaal gaat lopen als je zuidwaarts moet, we konden beter direct van Annay-sur-Serein naar Vezelay lopen 40km. Nu ligt Annay-sur-Serein een km of 15 ten zuiden van Tonnere en helemaal niet op de route. We hebben een tussen weg gezocht, Nicole bracht ons naar Noyers -sur-Serein, (5km)een heel mooi stadje, wat we beslist moesten bekijken en van daaruit lopen naar Bessy-sur-Cure.

Na een ontbijt met allemaal eigen gemaakte jam, hebben we geld achter gelaten voor bloemen voor de dochter, dat mocht want betalen bleek een belediging, dus dat hebben we niet gedaan. Na wat rondgewandeld te hebben in Noyers, op weg naar Nitry, langs de weg liep goed, deze weg was niet afgerond, maar liep recht dat was prettig, want mijn scheenbeen geeft wat problemen, de weg is niet druk en het uitzicht is ook hier prachtig,ook komen we nog kersenbomen tegen, geen meikersen, maar die zwarte,geplukt en gegeten en door naar Sacy, waar net de bakker langs kwam, nu hebben we altijd wel behoefte aan wat lekkers bij de koffie, dus koffiebroodjes gekocht en bij de kerk koffie gezet, met Akke haar wonderketeltje (hier wordt alles in gemaakt koffie of thee water, macaroni, soep, canneloni,van alles en lekker!).

Na Sacy nog de weg een poosje maar niet helemaal naar Vermeton, we slaan eerder af om via de akker wegen (al blijven die hier ook geasfalteerd) te lopen naar le-Val-du-Puits, waar we geluncht hebben, bij de wasplaats, heel veel dorpen hebben de oude wasplaats gerestaureerd en er loopt dan weer water door. Later kwamen we langs Essert en om 3 uur waren we bij Lucy-sur-Cure, hier de Mairie op gezocht voor de Gite in Bessy-sur-Cure, maar deze was vol, dus moesten we door (3km) naar Arcy-sur-Cure, waar we in een pension zitten, normaal kan je hier ook eten, maar er is school fancie fair, met barbecue, dus kookt ze niet, maar voor 5,00 euro pp eten we mee en steunen we de school, dus dat doen en morgen naar Vezelay.

Groetjes Nanda en Leo