Zaterdag 25 juni Arcy sur Cure -Vezelay

25 juni 2011 - Vézelay, Frankrijk

Vanmorgen uitgeslapen want we konden pas om half 9 onbijten, onze gastvrouw was een Americaanse en getrouwd met een Fransman ze spraken vloeiend engels ook hun zoon van 6 jaar sprak engels en frans, we vertrokken daarom pas om half 10, het was nog kil, maar de gastvrouw zei het wordt 27 graden vandaag, nou dat werd het ook.

We hadden allemaal grote verwachtingen van deze dag de eerste grote pelgrimsplaats van de etappe, zouden er veel pelgrims zijn? Maar goed eerst moesten we naar La Jarrie, daar moeten we eerst flink voor klimmen door het bos of door de akkers en daarna over de berg " de Mondry".

Vlak voor Vaudonjon kwamen we over een boerenerf, de boer vroeg of we naar Compostell gingen en of we wat wilden drinken, hij had de tafel en stoelen al klaar staan het was nog al warm dus wij even uitrusten en water drinken, de boer kwam met een doosje fosielen van jacobsschelpen en een mooi boek over Santiago, maar ook met de dikke van Dalen Frans/Nederlands en een gastenboek, hier staan veel verhaaltjes in van pelgrims die gecampeerd of wat gedronken hebben, hij vertelde dat op 21 juni om 14.00 uur de zon recht door het raam boven het altaar scheen op het middenpad in de baseliek van Vezelay, toen we weer opweg gingen liep hij even mee, net toen het pad een knik naar links maakte en sterk ging dalen moesten we stoppen, kijk zei hij en wees recht vooruit en daar was de baseliek van Vezelay, nog 7 km zei hij, als hij ons er niet opgewezen had was het ons door de aandacht voor het pad ontgaan en daarna zagen we hem een hele tijd niet meer.

In Vaudonjon hebben we geluncht bij de wasplaats en toen het laatste stukje naar Vezelay, de baseliek lag erg hoog en wij moeten vaak nog stukken dalen dus we maakten onze borst nat voor het laatste stuk, want eens moesten we toch omhoog, de baseliek ligt op 300 meter hoogte, uiteindelijk waren we er en hebben direct onze stempel gehaald,een terasje op gezocht voor een biertje want we vonden dat we dat wel verdiend hebben, toen naar de informatie voor slaapplekken, wij waren aan de stijle kant binnen gekomen, maar vanaf de baseliek liep een asfaltweg evengoed nog steil naar beneden, met allemaal winkels, restaurants en bars, het is een ,Wij op weg naar de auberge de jeunnesse, die op de camping ligt 700 meter van Vezelay, het was inmiddels half 5 en om half 6 ging het kantoor weer open, maar het lukte een slaapzaal van 6 voor ze vieren. Gauw gedoucht en de was gedaan en met het mooie weer droog voor morgen, toen weer terug naar Vezelay weer omhoog naar de baseliek, deze bezichtigd, kaarsje opgestoken en gekeken hoe laat morgen de mis was, voor vanavond waren we te laat morgen 11.00 uur.

Weer op weg naar beneden, de onbrekende routekaarten gekocht en een restaurant uitgezocht waar we heerlijk buiten hebben gegeten. Eenmaal weer op de camping de route voor vandaag uitgezocht en we gaan maar een klein stukje want de mis is 12.00 uur en om half 1 pas afgelopen, er is morgen nl een feestdag in Vezelay,we lopen morgen weer samen en beginnen we een aan een nieuw routeboekje, misschien wel het onduidelijkste van de hele trip, onze km teller staat inmiddels op 1370 km.

Akke en Joop gaan ook nog een week verder, maar die gaan de midden route lopen,nu gaan we slapen het is inmiddels donker buiten en kunnen we uitslapen.

Groetjes en tot morgen Nanda en Leo