Vrijdag 3 juni Olloy-sur-Viroin - Rocroi (Frankrij

3 juni 2011 - Rocroi, Frankrijk

Hallo vrienden volgers,

Na van ochtend gewekt te zijn door ezels ipv. de haan zijn we na een ontbijt waar je met 4 personen van kan eten(en we eten echt meer dan 1 broodje zo als in het begin) om half 9 vertrokken naar Oignies-en-Thiérache, het was even zoeken naar de juiste weg want de Gr 12 kwam er bij, en de Gr 125 ging er af, even de weg gevraagd en ja hoor, we vonden de stickers weer, nu zijn alle Gr routes uitgezet met een rood wit teken, dus is dat het probleem met samenlopende routes, alleen de Gr 654 is soms net als de via Monsana gestickert met de blauw gele Compostella sticker, dat was vandaag ook weer het geval dus uiteindelijk makkelijk te volgen,ook omdat deze stickers alleen gebruikt worden richting Compostella en niet terug, en de Gr's zijn in beiden richtingen gestickert.

Uiteindelijk toch op de bosweg beland, (dat is immers de route) bleek het een goed te lopen weg, langs veel kerstboom velden, (we hebben al een boom uitgezocht, en zijn benieuwd of hij bezorgd word eind van het jaar) verder waren we om half 11 in Oignies-en-Thiérache, daar was de kerk open, geen bijzonder mooie kerk, maar wel weer eens een kaarsje opgestoken. Verder een supermarkt, waar je met de rugzak op, de schappen leeg liep, en een grote patteserie, hier om de koffie, en overlegd, wat is wijsheid, door naar Rocroi of hier blijven.

Nu had ik van de week op die berg geconstateerd dat Leo z'n rugzak lichter was dan de mijne dus vandaag de pc in die van Leo gedaan, ivm mijn schouders, nu ging het vandaag weer redelijk, dus uiteindelijk besloten naar Rocroi door te lopen, nog 17,5 km. Alles door het bos, maar geen omgevallen bomen meer, wel kwamen we een kudde, of roedel,of hoe heet dat bij zwijnen, wilde zwijnen tegen met een hoop jongen, die renden hard weg toen wij langs kwamen, verder veel bossen met meters hoge dennebomen, onder allemaal kale stammen, dus niets aan maar de jonge aanplant loopt wel gezellig, we gingen om 10 over 2 de Frans-Belgische grens over, vlak daarvoor kwamen we een bordje tegen Compostella 2543 km. we hebben 836 km gelopen dus mijn optelling van de route boekjes 3357 km klopt wel aardig.

We liepen de laatste 5 km door een moeras gebied, weinig moeras wel 'n andere vegetatie, allemaal varens en grassen, en bij Rocroi direct een uithangbord voor een Gite, wij er op af, alleen dhr. des huizes thuis, of we 10 min. wilden wachten tot z'n vrouw thuis was, dat wilden we wel, kregen een stoel in de tuin (het is 28 graden buiten) en een biertje nou dat is nooit weg, maar toen mevrouw kwam bleek zij geen plek meer te hebben, en ging ze voor ons bellen, konden we over een half uur bij de burgemeester (Mairie) terecht zij had een kamer, dus wij naar het gemeentehuis, daar bracht een vrouwtje ons naar de tourist info (dat hadden we zelf ook wel gekunt), maar nu slapen we in de gemeentelijke refugio, hier kunnen 6 mensen slapen in stapelbedden, we zijn maar samen hebben dus alles voor ons alleen, bakker en slager om de hoek, een een binnenplaatsje waar we de stoelen buiten kunnen zetten in de zon, wie maakt ons wat.

Eind goed al goed, een ontspannen dag met evengoed 27 km. morgen weer verder.

Groetjes Nanda en Leo

1. ger van honschoten:
    hallo leo en nanda
    gaat goed he nu al in frankrijk.
    En als ik het goed uitreken al 1/4 achter de rug dus nog maar 3/4
    Goed hoor.
    nog veel plezierige kilometers .

groeten ger
  2. Rien en Magda.:
    3 juni 2011
    Hoi Leo en Nanda.Hou vol jullie moeten nog maar 1 klein stukje ha.ha.We vinden het wel knap wat jullie doen.Nog veel sukses en gezondheid toegewenst.Groetjes Fam.Knol.Haarlem.
  3. Frans en Karin:
    3 juni 2011
    Dus jullie zitten nu op een kwart, nou petje af hoor !
    Gelukkig gaat de route weer beter want dat verhaal over de nare boswandeling van begin deze week vonden we maar eng.
    En nu viva la France, wordt het dagelijks biertje nu een lekker wijntje? Santé
    groetjes Frans en Karin XX
    ps
    Een groep wilde zwijnen wordt "een rotte" genoemd
  4. bep en dik keizer:
    4 juni 2011
    Weer een mijlpaar bereikt!! Super hoor. Fijn dat het de laatste paar dagen weer wat beter ging (geen boomstammen, takken etc.)en dat je er achter kwam dat Leo toch iets minder in de tas had!!!want ieder grammetje is er een!
    Geniet van de Franse wijntjes/kaasjes etc.
    groetjes
    bep en dik
  5. Vera & Marian:
    4 juni 2011
    hey Nanda en Leo,
    het begint nu toch echt een avontuur te zijn,gelukkig komen naar zware dagen altijd weer iets minder zware maar het blijft een hele onderneming,petje af voor jullie ,en wat een doorzetters.
    Bewondering voor jullie vanachter ons plekje achter de pc.
    We hopen en wensen dat het niet meer zo bar en boos word als het is geweest ,het mooiere weer komt eraan.
    Heel veel liefs en sterkte.
  6. Ad en Lies de Klerk:
    Hallo Leo en Nanda,
    Net weer eens een paar verslagen van jullie gelezen het gaat goed al valt het soms wel eens zwaar. Maar je weet als je zoiets onderneent dat het afwisselend gaat op zo'n wandeltocht. Maar goed blijf genieten van deze mooie uitdaging. Als je het hebt volbracht zal het een geweldig gevoel geven.Succes gewenst!!! Groetjes Ad en Lies
  7. Christa en Andre:
    5 juni 2011
    Hallo Leo en Nanda, vandaag even jullie verslagen van de afgelopen 14 dagen gelezen want wij waren op vakantie naar Portugal. Wij hebben nog aan jullie gedacht omdat we ook pelgrimgangers naar Fatima tegen kwamen. Wat gaat de tijd snel, jullie zijn alweer ruim een maand onderweg. Wij blijven jullie volgen. Groetjes Christa en Andre
  8. anki:
    bonjour Nanda en Leo
    comment ca va?
    goed gedaan al in la douce France. Lekker brood, salades en vooral de wijnen. Jullie zijn wel echte doorzetters hoor.Houd dit vol en geniet.
    KNUS
    Anki
  9. Ineke en Sjef:
    5 juni 2011
    Hallo Buurtjes, jullie schieten al lekker op. Al op een kwart van de route. Hier is alles lekker rustig. We blijven jullie volgen.
    Succes, Ineke en Sjef