Woensdag 22 juni - Etourvy-Tonnerre

22 juni 2011 - Étourvy, Frankrijk

Hallo,

Gisteravond in het zonnetje gegeten en ook de hele avond nog buiten gezeten. Vanochtend ontbeten met z'n zessen en vertrokken met Akke en Joop die hebben de tent weggegooid en gaan nu ook in Gites.

Leo en Joop waren na een goede nachtust weer beter ter been en liepen we samen op, omdat het bos vanwege de vele natigheid van de laatste dagen te glad is nemen we de weg, ook zijn de trajecten behoorlijk lang 8,5 km tot aan Mélisey, we zitten duidelijk in een meer heuvelachtig gebied, want we moesten direct al weer klimmen, maar het uitzicht is en blijft mooier dan het bos, ook wordt er al veel gerst geoogst, we kwamen langs een kersenboom waar nog kersen aan hingen, dus hebben we nog even geplukt en gegeten daarna waren webij Mélisey, waar een winkel zou zijn, nou vergeet het maar, niet meer, dus zochten we een plek waar we koffie konden drinken, liefst overdekt, want de lucht zag zwart en het onweerde wat, maar er zou vast nog meer komen, er was een man aan het vegen bij het oude Marie gebouw daar is nu de naschoolse opvang, en daar mochten we de bui die inmiddels was losgebroken afwachten, koffie gezet, want Akke en Joop hebben een gasbrandertje mee, het spoelde ondertussen uit de lucht, met een half uurtje de koffie op en weer droog opweg, zien iemand met boodschappen slepen, toch weer gevraagd naar de winkel, maar die was er echt niet.

Dit was een Engelse mevrouw die in Frankrijk woonde en die vertelde neem de weg, het is te slecht weer voor het bos en als je de weg neemt kom je vast de bakkersauto tegen. De mannen hadden het al de hele morgen over een puddingbroodje wat ze zouden nemen als de bakker langs kwam. Ze haddden mazzel, we waren nog geen 200 meter een wegsplitsing voorbij of we hoorden de toeter van de bakker. En ja hoor deze had roomsoezen en puddingbroodjes, maar ook pizza en quich.

Dus van allerlei lekkers gekocht en eerst op de brug de gebakjes opgegeten, toen op weg naar Epineuil 10km. Langs de weg al gauw begon het weer te regenen en heeft het bijna al die 10 km geregend en hebben toen de rood blauwe poncho’s moeten aantrekken, eenmaal in Epineuil nog 4 km naar Tonnerre, het regende nog altijd, eerst naar de Marie voor de Gite maar de Marie was tot 14.00 dicht toen maar een koffietentje opgezocht waar we met onze natte zooi naar binnen mochten en lekker koffie gedronken opgewarmd en een sandwich gegeten. Om 14.00 naar de Marie moesten we toch bij de toerist informatie zijn. Wij daarheen konden we wel in de Gite maar deze was voor 3 personen. Wij kijken en er staan 2 bedden en 4 matrassen in 2 kamers + douche en wc. Ook voorzieningen om te koken waren er, wij vonden dit genoeg en kunnen ons zo redden, Nou is Akke toch niet voor een gat te vange n wat koken betreft, ze is altijd instellings kok geweest dus die improviseert er op los.

Na eerst wat te hebben uitgerust, zijn we Tonnerre in gegaan en hebben de kerken bekeken nou staat er 1 hoog boven Tonnerre en is hij ook nog dicht, maar die andere was open. Daarna naar de Aldi boodschappen gedaan en zo aten we vanavond championsoep, sla, pizza en quich (bij de bakker vandaan)en vanillepudding met carmelsaus toe en een wijntje erbij, nou wie doet je wat en dat allemaal op 2 electra pitten.

Alleen hebben we geen internet, wel weer telefoon dat hadden we gisteren ook niet, morgen gaan we naar Chablis ook weer met z’n vieren, we lopen toch het zelfde tempo en Akke en Joop gaan tot Vezelay en daarna naar huis. Dus lopen we tot die tijd samen op, zondag hopen we in Vezelay aan te komen en horen jullie weer meer van onze soap

Groetjes uit inmiddels weer droog Frankrijk – Nanda en Leo

1. Dick en Marja de Waal Malefijt:
    23 juni 2011
    Ik zie het helemaal voor me die bakkers auto en jullie als kinderen in een snoepwinkel verlekkerd van alles uitzoeken. Een voordeel is ''jullie lopen de calorie-en'' er toch wel weer vanaf..

En s`avonds nog een lekker diner ook! ''Herman den Blijker'' is er niets bij vergeleken! hahaha

gr Dick en Marja de Waal Malefijt