Woensdag 24 augustus Los Arcos - Logroño

24 augustus 2011 - Logroño, Spanje

Buenas tardes el amigos/el amigas

Even over de reacties daar zijn we heel blij mee, maar hoe wel het lopen heel goed gaat kunnen we niet vliegen hoor. 13 september in Santiago gaat niet, we hebben nog 26/27 dag etappe's en 'n paar interessante steden waar we 'n hele of halve dag willen blijven, (we gaan ook nog naar Finesterre (90 km) en hebben we nog 'n paar dagen hotel in Santiago. Het wordt dus echt oktober voor we thuis zijn, mits we geen gekke val partijen of ziektes krijgen want ook die zijn er op de Camino.

Het vroege vertrekken zullen we wel aan moeten wennen, want vanochtend was het ook vanaf 4 uur weer onrustig op de slaapzaal. Wij hebben buiten ontbeten en toen we klaar waren was het hoe genaamd licht, de refugio ligt op de route dus we zijn gelijk op weg, eerst komen we ’n stel Spanjaarden die groeten ons vriendelijk, die lopen ook de Camino maar de rugzak gaat met de taxi, ook nemen sommige ’n stuk de bus.

Maar wij lopen gewoon de bergen die we vandaag weer hebben. We beginnen vandaag op 420 mtr. en stijgen langzaan naar het dorp Sansol,(480 mtr.) weer ’n echt bergdorp. Dan dalen we naar Torres del Rio (450 mtr.). Na dit plaatsje krijgen we 10 km met meerdere steile beklimmingen en dalingen, over de Ermita del Poyo (550 mtr.) en dalen weer naar 500 en klimmen weer naar 570 mtr. en dalen weer naar de vallei Barranco Mataburros, hierna klimmen we weer naar 500 mtr. en daarna dalen we langzaam naar de plaats Viana. Had de aarde van de akkers gisteren ’n rode kleur vandaag is het weer grijs.

We hebben nu 19,5 km gelopen en het half 11 als we daar zijn dit is weer zo’n stadje met ’n oud centrum met stadsmuren, in de oude hoofdstraat zijn allemaal terrassen en hier strijken we neer tegenover de kerk voor koffie, even later zijn Wim en Martin gearriveerd en ook de Tjechen, komen langs en nog veel meer bekenden van de slaapzaal, de temperatuur is ’n graad of 25, maar de zon schijnt niet, en het ziet er naar uit dat hij voorlopig ook niet komt. We besluiten dus door te lopen naar Locroño, dit is nog ruim 9km (2,5 uur). We bekijken de kerk deze zijn in Spanje toch veel protsiger als in Frankrijk altaren met veel goud, ook de kerk van Los Arcos die we gisteren nog bekeken hebben was zo, wel mooi maar ik vind ’n sobere kerk mooier.

We lopen door veel wijngaarden, en de druiven worden echt zoet de bramen zijn op z’n end klein en wat droog, zo komen we met Wim en Martin in Locroño aan eerst komen we nog langs ’n huisje met allerlei prullaria hier woonde vroeger senorita Felisa, deze ontving de pelgrims met water, vijgen en liefde ze turfde iedere dag hoevel er voorbij kwamen, ze turfde want ze kon niet schrijfen, deze dame is op 92 jarige leeftijd in 2002 overleden, nu zit haar dochter op die plaats en stempelt van iedere pelgrim zijn paspoort, ook verkoopt ze blikjes drinken voor ’n schapelijke prijs. ’N groep pelgrims maakt hier muziek dus het is ’n gezellige boel.

Zo komen we in Logroño aan door ’n park met ’n waterval met mozaieken van Jaccobsschelpen, maar eenmaal bij de refugio inmiddels half 3 is deze al complet. We worden door gestuurd naar het Parochiehuis hier is wel plaats maar het zijn matrasjes op de grond, Leo heeft zo z’n bedenkingen maar we blijven toch samen met Wim en Martin.

We kunnen hier ook eten maar inmiddels is de zaal ook vol en met 25/30 pelgrims in ’n kleine keuken lijkt ons geen sucses. We gaan nu de stad bekijken en lekker tapas eten dus tot morgen.

Nanda en Leo

1. Riny en Corrie,:
    Hallo Leo en Nanda,
    Wij zijn meer dan 40 jaar bevriend met Martin (en Maud)Door jullie reisverslag te lezen,kunnen we ook
    Martin en Wim volgen op hun pelgrimstocht naar Santiago.We hebben heel veel bewondering voor jullie allen !!!Geniet van alle mooie dingen om jullie heen ,maar zo te lezen lukt dat wel.Succes verder en Groetjes uit Brabant.
  2. Els en Jan:
    Dag Nanda en Leo,
    Wat prachtig om zo "ineens "in jullie reisverhaal te vallen.
    Wim, die Zeeuwse Twentenaar, is onze buurman. Zo kunnen we, door jullie verhaal, een beeld vormen, dat past bij het "droge schema" van al die dagetappes die op de kast is geplakt in de kamer.
    Geweldig hoe je de reis beschrijft, de ontmoetingen en vooral ook de mensen.
    Bedankt en we blijven jullie vanuit Borne, achter de PC, volgen.
    "Good goan" zeggen we dan in Twente
  3. Marion van der Riet:
    hoi luitjes,

Hebben jullie nog een beetje geslapen op dat matje?
    Ik denk dat ik geen oog had dichtgedaan. Tjonge dat is afzien zeg. Lange tocht en niet eens een goed bed. Blijft top wat jullie doen, petje af.
    Hier vandaag zonnetje na gisteren weeeeeeeeeeeer eens regen. Slechte zomer hier dus jullie missen wat dat betreft niks. Hou vol en dan misschien voor 4 okt thuis ( zou leuk zijn ) Groetjes vanuit Hillegom. Ik duim voor jullie dat de laatste loodjes niet het zwaarst wegen. X Marion
  4. Marian:
    25 augustus 2011
    Wat gaan jullie goed zeg, en het is een echte pelgrimstocht. Zeker als ik jullie slaapplaatsen zie maar wat jullie samen beleven, zien en ervaren is jullie ding! Alle meelezers zitten heerlijk voor hun beeldscherm van jullie tocht mee te genieten. En als ik die paden zie en de bedjes nou dan is het geen ontspanningsreisje. Maar daar waren jullie ook vast niet vanuit gegeaan toen jullie de reis begonnen.
    Ik wens jullie een goede voortzetting en mooi loopweer.